1.Historyczne cechy rewolucji chińskiej w 20 wieku.
2.Struktura klasowa społeczeństwa chińskiego według Mao.
3.Strategia wojny rewolucyjnej według Mao.
4. Oryginalna interpretacja marksistowskiej dialektyki u Mao.
1.
Tradycyjnie chińska rewolucja wiąże się z imieniem Mao Zedonga.
Tymczasem Mao tylko skorzystał z warunków, korzystnych dla ruchów
rewolucyjnych, jakie (warunki) były skutkiem rewolucji w 1912 roku i
późniejszego rozpadu jednolitego państwa chińskiego.
Po obaleniu
dynastii mandżurskiej w 1912 roku, w Chinach nastąpiła tzw. „era
warlordów". Taka sytuacja była aktywnie wykorzystywana przez władzę i
kapitał innych krajów, które zwiększyły gospodarczą i polityczną
ekspansje do Chin. Ta ekspansja często była połączona z bezpośrednia
obecnością wojskową w Chinach.
W tej sytuacji, w 1923 roku, w
chińskiej południowej prowincji Huandun, utworzył się rząd
nacjonalistycznej partii Kuomintang. Ten rząd korzystał się z aktywnego
wsparcia partii komunistycznej i radzieckich doradców wojskowych.
Kuomintang w 1926 roku wprowadza tzw. Kampanie na północ, która trwa aż
do 1927 roku. W wyniku czego większość Chin znajduje się pod ich
kontrolą. Ale ze względu na konflikt pomiędzy Kuomintang i KPCh w
Chinach zaczyna się kolejny etap wojny domowej, która z większym lub
mniejszym natężeniem potrwa do 1949 roku. Pomiędzy 1937 a 1945 rokiem na
ten wewnętrzny konflikt była nałożona wojna przeciwko japońskim
najeźdźcom, w której Kuomintang i KPCh były sojusznikami. Mianowicie w
czasie tej wojny domowej wzmocniła się rola Mao w partii komunistycznej.
A po 1935 r. stała się ona decydującą. Faktycznie, dalszy rozwój
rewolucji w Chinach ściśle związany jest z próbami realizacji przez Mao
pewnych teoretycznych schematów. Jakie są główne elementy tych systemów
teoretycznych?
2. Pierwszą edycję dzieł wybranych Mao, opublikowaną
po 1949 roku, otworzyła praca „Analiza klas społeczeństwa chińskiego",
napisana w 1926 roku. Praca zaczyna się zwrotem: "Kim są nasi wrogowie i
kim są nasi przyjaciele? Oto pytanie, które ma ogromne znaczenie dla
rewolucji”. Dalej Mao, stara się zidentyfikować klasy „przyjazne" dla
rewolucji chińskiej, jak i klasy „wrogie".
Społeczeństwo chińskie, według Mao, podzielone jest na następujące klasy:
1.Obszarników i wielkiej burżuazji;
2.Burżuazji średnią;
3.Drobnej burżuazji;
4.„Opólowieproletariatu”;
5.Proletariatu.
Obszarniki
i wielka burżuazja są bezpośrednimi wrogami rewolucji, z powodu ich
uzależnienia od obcego kapitału. Średnia, lub tak zwana "narodowa"
burżuazja, z jednej strony popiera rewolucjonistów walczących z
kapitałem zagranicznym i kompradorskim, a z innej strony - boi się
komunistów. To, według Mao, powinno doprowadzić do rozłamu w szeregach
tej klasy.
Do drobnej burżuazji Mao zalicza chłopów-właścicieli,
rzemieślników, różne segmenty inteligencji, drobnych urzędników i
prawników. Tą klasę Mao podzielił na trzy kategorie: ludzie z
wystarczającymi dochodami, ludzie o dochodach „którzy spełniają
podstawowe potrzeby", oraz ludzie, których sytuacja gospodarcza jest
coraz gorsza. W czasie pokoju, grupy te zajmują odmienne stanowisko. Ale
po rewolucji, większość z nich popiera ją.
Do „Opólowieproletariatu”
Mao zapisał chłopów-połwłaścicieli, "biednych chłopów”, drobnych
rzemieślników, itd. Ta klasa stanowi większą masę chińskich chłopów. A w
ogóle ona, z różną intensywnością, wspiera rewolucje.
Do
proletariatu Mao zalicza robotników przemysłowych, "kuli" (wycieraczki,
rikshi i td.) oraz członków różnych gangów przestępczych. W czasie Mao
proletariat przemysłowy składał się z 2 mln. osób pomiędzy 500 miln.
ludności w Chinach.
A więc struktura klasowa społeczeństwa chińskiego jest taka:
Wrogowie rewolucji:
1. Obszarniki i wielka burżuazja
2.Prawica środkowej burżuazji
Przyjaciele rewolucji:
1.„Opólowieproletariat”
2. Drobna burżuazja
3. Lewe skrzydło średniej burżuazji
Kierownicy rewolucji:
1.Partia komunistyczna i proletariat.
Dlatego
istnieje wyraźna różnica między schematem teoretycznym klasycznego
marksizmu, a nawet rosyjskiej jego realizacji, a maoizmem. Różnice
klasowe determinowane nie tyle społecznym podziałem pracy, co
szczególnym poziomem dochodu.
3. Różnica pomiędzy klasycznym
marksizmem a maoizmem może być rozumiana na podstawie idei wypowiadanych
później w książce „Kwestii strategii wojny rewolucyjnej w Chinach."
Mao
twierdzi, że wojna w Chinach, pół-feudalnym kraju, ma swoją specyfikę,
którą trzeba znać. Dlatego, zgodnie z Mao, nie można użyć rewolucyjnego
doświadczenia rewolucji rosyjskiej w chińskich warunkach.
Istnieją cztery główne cechy wojny rewolucyjnej w Chinach:
1.Chiny,
kraj, który rozwija się nierównomiernie. (Oprócz kapitalizmu istniały
elementy feudalizmu. Wraz z rządem centralnym Kuomintangu istnieją różne
lokalne ekipy warlordów. Chiny są krajem półkolonialnym. Ale takim, w
którym rządzi nie jeden obcy kraj, a więcej).
2. Kuomintang, główny wróg komunistów – jest dość mocy.
3. Chińska armia czerwona jest dość słaba i ma swoją bazę w obszarach depresji gospodarczej.
4. Armia Czerwona wspierana przez chłopów. Kuomintang nie ma takiego wsparcia.
W
takich warunkach, chińska Armia Czerwona zmuszona jest unikać
bezpośrednich starć z przeważającymi siłami wojska Kuomintangu. Ale
„taktyka zwłoki” wcześniej czy później musi doprowadzić do pokonania
wroga. Właściwie, Mao następuje tradycyjnej chińskiej „czwartej
strategemie” „spokojnie czekać na zmęczenie przeciwnika”.
Dosłownie
Mao definiuje strategię rewolucji chińskiej: "wróg napiera - mamy cofać
się. Wróg zatrzymał się - jesteśmy martwi. Wróg jest zmęczony - bijemy
go. Wróg wycofuje się – napieramy ". Ta strategia „przewlekłej wojny" ma
wpływ na rozumienie dialektyki według Mao.
4. W swoim dziale
„Przykłady dialektyki” Mao przeciwstawia marksistowską ortodoksje i
chińską rzeczywistość: „Połączenie uniwersalnej prawdy
marksizmu-leninizmu z konkretną praktyką rewolucji chińskiej - jest to
materializm. Relacje pomiędzy pierwszym i drugim jest jednością
przeciwieństw”.
Oryginalnością zrozumienia dialektyki Mao jest to, że
odrzuca usuwanie przeciwieństw w syntezie, przeciwieństwo jest
absolutnym i wiecznym. „Jeśli nie ma konfliktu przeciwieństw, nie ma
pokoju, nie ma rozwoju, nie ma życia, nie ma nic”. Przeciwieństwa na
poziomie politycznej i społecznej praktyki, zdaniem Mao, powinniśmy
zachęcać nawet sztucznie. Takie rozumienie dialektyczne zasadniczo
eliminuje tradycyjny „eschatologism” filozofii historii heglowskiej oraz
marksistowskiej. „Królestwo wolności” już nie jest ostateczną celą
historii: Komunizm też będzie mieć początek i koniec, może otrzymać inną
nazwę, ale nie zostanie niezmiennym.
A więc, w rewolucyjnej teorii
Mao, ortodoksyjny marksizm przeszedł gruntowną zmianę. Interpretacja
przez Mao marksistowskiej dialektyki, teorii klasowego społeczeństwa i
rewolucyjnej teorii determinowana była warunkami historycznymi Chin w
pierwszej połowie XX st. i kontekstem cywilizacyjnym.
Немає коментарів:
Дописати коментар